اوجخوانی تنها ملاک کافی برای زیبایی تلاوت نیست/ قراء اوج صدای خود را در محضر اساتید متخصص پیدا کنند
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۶۲۱۲
گروه فعالیتهای قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی و قاری بینالمللی قرآن کریم با بیان اینکه اوجخوانی تنها ملاک کافی برای زیبایی تلاوت نیست، گفت: قاریان قرآن به ویژه نوجوانان و جوانان برای پیدا کردن اوج صدای خود باید حتما از وجود یک استاد متخصص استفاده کنند.
اوج و بم صدای قاریان مختلف باید چگونه ادا و در چه فواصل صوتی ارائه شود، موضوع بسیار مهمی است که باید از منظر موسیقایی بررسی شود تا قاریان و تالیان بدانند که بالا و پایین بردن صدا در هنگام تلاوت و اوج و بمهای تصنعی نه تنها به زیبایی تلاوت اضافه نمیکند، بلکه گاه باعث آزردگی مستمعان نیز میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این داور مسابقات بینالمللی قرآن گفت: با توجه به ریشه قرائت قرآن به شیوه فعلی در کشور مصر که امروزه همه دنیای اسلام از سبک مصری در تلاوت قرآن استفاده میکنند، باید بررسی کرد که در این سبک به چه صورت از اوج صدا استفاده میشود.
وی ادامه داد: قراء مصری به چند سبک از صدای خود استفاده میکنند. البته مدلهای تولید صدا در قراء مصری متفاوت است. اما هر یک از قراء مصری با توجه به مساحت صوتی و آمادگی صوتی که برای اوج یا بم خواندن داشتند، سبک خود را بر آن اساس تنظیم میکردند.
ساداتفاطمی افزود: در بین قراء مصری افرادی هستند که بم صدا و نتهای بمی که معمولا در قرائت استفاده میشود و یا برخی از این قراء، اوج لازم را ندارند. تعداد کمی از قراء هستند که صدای ایشان از مساحت لازم برای تلاوت در بم و اوج کامل برخوردار باشد. افرادی مانند مصطفی اسماعیل، شحات محمد انور و محمود شحات، قرائی هستند که صدای نسبتاً کاملی دارند، اما افرادی مانند حصان، طوخی، احمد شبیب و ... جزء قرائی هستند که صدایشان یا بم کافی و یا اوج لازم نداشته است، اما سبک خود را براساس صدای خود طوری تنظیم کردند که با استفاده از موسیقی تلاوت، قرائت خود را به زیبایی ارائه میکردند.
وی تصریح کرد: اینکه انتظار داشته باشیم که همگی قراء، بم کامل و یا اوج کامل را در تلاوت خود ارائه دهند، توقع درستی نیست. هر یک از قاریان قرآن باید با توجه به صدای خود و طبق مساحت و ویژگیهای صوتی، سبک تلاوت خود را تنظیم کنند.
ساداتفاطمی گفت: البته باید به این نکته توجه کرد که صوت، مقولهای قابل پرورش و آمادهسازی است یعنی شخصی که صدای او پرورش پیدا نکرده و آمادگی لازم را ندارد، ممکن است از اجرا در برخی از نتها ناتوان باشد و نتواند آنها را اجرا کند، اما همین فرد میتواند با تمرین مناسب و کار کردن و ساختن صدای خود به یک سری از نتهایی دسترسی پیدا کند که پیش از آن نمیتوانست آنها را اجرا کرده و ارائه دهد.
وی در ادامه افزود: البته دسترسی به این موضوع به تمرین مناسب، ممارست فراوان و بهرهگیری از استاد متخصص بستگی دارد که فرد را راهنمایی کند تا صدای او آسیب نبیند و با فشار اضافه، صدای خود را در معرض خطر قرار ندهد تا بتواند توانمندی لازم در تلاوت را برای خود کسب کند.
این قاری بینالمللی قرآن اظهار کرد: آن چیزی که در تلاوت به سبک مصری مشاهده میشود، این است که قراء مصری در موسیقی تلاوت در مجموع از دو اکتاو مساحت صوت استفاده میکنند و اگر شخصی از این مساحت صوتی(دو اکتاو) بهرهمند باشد، میتواند تلاوت کاملتر و مناسبتری داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که اگر شخصی مساحت صوتی دو اکتاو را نداشته باشد، نمیتواند خوب تلاوت کند.
وی بیان کرد: چنین افرادی که قصد تلاوت دارند، میتوانند با انتخاب ردیفها و مقام فرعیهای مناسب و استفاده از نکاتی که در موسیقی تلاوت وجود داشته و امکانپذیر است، از همان مقدار مساحت صوتی که دارد به خوبی استفاده کرده و با پیدا کردن سبک مناسب خود، تلاوت زیبایی را نیز ارائه دهد.
ساداتفاطمی افزود: افرادی که قصد تلاوت دارند، حتما باید تحت نظر استادی که مسلط به بخشهای مختلف موضوع قرائت باشد، تمرین کنند. اگر علاقهمندان به مسئله قرائت نتوانند از وجود استاد متخصص بهره ببرند، ممکن است به صدای خود آسیب بزنند و یا گرفتار بیماریهای حنجره شوند. این امر باعث میشود تا افراد از صوت غلط استفاده کرده و صوتی که تولید میکنند نیز صوت مناسبی نبوده و احیانا برای مستمعان نیز آزاردهنده باشد.
پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: علاقهمندان از طریق استاد متخصص و راهنماییها و تمریناتی که از وی أخذ میکنند، میتوانند به اوج مناسب صدای خود دست پیدا کنند. اینکه افراد تنها به دنبال داد زدن باشند و بخواهند از این طریق اوج صدای خود را به دست آورند، اصلا صحیح نیست؛ چراکه ممکن است آسیب فراوانی به صدای خود زده و صدایی آزاردهنده ارائه دهند. به همین دلیل وجود یک استاد فن و راهنما حتما ضروری است تا با ارائه تمرینات صحیح به قراء، ایشان را از آسیب زدن به صدای خود دور کرده و زمینه را برای تلاوت زیبا و خوشایند ایشان فراهم کنند.
وی گفت: قاریان قرآن به ویژه نوجوانان و جوانانی که به تازگی وارد عرصه تلاوت قرآن شدهاند، تنها با بهرهگیری از اساتید صاحب فن و مبرز میتوانند به اوج صحیح صدای خود دست پیدا کنند. البته اوجخواندن تنها ملاک کافی برای خوب بودن و زیبایی تلاوت نیست. ممکن است یک قاری توسط صدای زیبایی داشته باشد که این قاری باید تلاوت خود را با تکیه بیشتر بر توسط صدای خود ارائه دهد تا تلاوت زیبایی داشته باشد.
ساداتفاطمی در پایان اظهار کرد: همچنین، ممکن است یک قاری نتواند آن طور که باید اوج را به خوبی تلاوت کند و صدای وی تبدیل به فریاد شود و گوش شنونده را آزار دهد که وجود یک استاد متخصص و توانمند میتواند به قاریان کمک کند تا هم تمرین مناسب را انجام دهند و هم اینکه بخشهای صوتی که برای شنونده خوشایند است، فراگیرند تا تکیه کار لحنی خود را نیز بر روی این بخشهای صوتی قرار دهند.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی زیبایی تلاوت اساتید متخصص قرآن اوج صدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۶۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.
آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.
وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.
این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.
وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.
وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
انتهای پیام/